söndag 10 maj 2009

Hjälp! Jag har en trädgård!!

När jag träffade maken hade han en kokbok som hette "Hjälp, jag har ett kök". No joke. Efter tre timmar med näsan i rabatten funderar jag på varför ingen gjort motsvarande för trädgårdsarbete. Visst finns det jättefina trädgårdsböcker, tidningar mm men de är inte tillräckligt basic.
Jag saknar en bok som säger:
"Allt som är lätt att dra upp ur rabatten är antingen en väldigt sällsynt och dyrbar önskad växt eller ogräs. Allt som är omöjligt att dra upp är också oönskat osv. Allt som dött är sånt som du ville ha kvar, typ alla vackra lavendlar."

Min trädgård och jag har ett väldigt speciellt förhållande. Jag älskar den och vill inte vara utan den men har liksom gett upp kampen mot allt och alla som ska äta upp och förstöra innehållet. Är det inte mördarsniglar eller rådjur så är det sådana där människobarn. De två stora tog alla mina lerkrukor och körde "prickboll". Jätteskoj, så nu har jag inga stora krukor kvar. Rådjuren har fullkomligt slukat Lilla R´s magnolia och ägnar sig nu åt att klia sönder skyddet till studsmattan. Tyvärr är inte heller det en överdrift.
Normalt sett är det maken som får ta hand om växtligheten, ibland klipper jag gräsmattan. Nu har jag ju gått och blivit "båtänka" så när jag såg vinterpinnarna sticka bruna och gräsliga högt upp i skyn kände jag att det bara vara att bita i det sura äpplet och sätta igång!
Naturen avnjutes bäst i skogen där alla växter får växa efter behag. Sedan finns det ambitiösa grannar som gör att jag kan få njuta av blomsterfägring och någon gång per säsong brukar jag vallfärda till Sofiero eller Fredriksdal. Perfekt. Lätt som en plätt.

Men vem vet..... när min kropp och jag kommit i fas igen kanske det blir en ny dust i rabatten

1 kommentar:

IT-mamman sa...

Asch, låt barnen trampa i rabatterna. Blommorna kommer upp nästa år igen. =)
Skön sommar!