onsdag 4 juni 2008

Vem har en....

mus som heter Smultron?
Vem har kissat i en garderob?
Vem har nyst i en godispåse?
Vem har klippt håret av en dagiskompis?

Sitter och pular på en tipspromenad ägnad åt mina elever. Jag har rotat reda på gamla kort, tack föräldrar, från dagistiden och grävt i deras gamla synder:-) Tror att det kommer att bli många glada skratt. Hoppas det i varje fall.

Nu är det inte många dagar kvar på terminen och det är med blandade känslor jag går till sommarlovet. Lite seperationsångest från mina, oftast, väldigt trevliga elever, lite stress över allt som måste göras. Fast jag är faktisk mest imponerad över allt jag har gjort!!! Tänk att jag hunnit utan en Avatar! Nyfikenhet på nästa års arbete med ny klass och nytt arbetslag. Sorg för min bortgångna kollega. Direkt efter avslutnngen med eleverna ska vill till kyrkan för begravning......

Alla mina kloka mattetips finns i mitt huvud men just nu händer det inte så mycket kreativt i klassrummet. Ägnar tid som blir över åt Yatzy. Ett fantastiskt mattespel som också ger mig möjlighet att se hur eleverna faktiskt gör när de ska lägga ihop alla prickar. En del har väldigt effektiva metoder, andra behöver nog fila på sina strategier. Så Yatzy kan jag rekommendera till alla er som inte riktigt vet vad ni ska ägna tiden åt när klassrummet är städat:-)

Fick ett mail av "Juni", som tagit sitt pick och pack och flyttat med familjen till varmare breddgrader. Hon har en 7-åring och en 5-åring och skriver (Hoppas att det är OK att citera dig!!)

"Tycker de är rätt avancerade i skolan. de plussar "tvåtal" genom att ställa dem över varann ex 34+23 men utan att få något i minne och räknar med 1/2, 1/4 och 1/16. Ett tag höll de på mycket med att räkna på pengar (amerikansk skola = kapitalismen ska börjas i tid) 100 cent på en dollar och så använda dime, nickel och quarter att handla för och tala om hur mycket växel tillbaka."
Kan väl lungt hålla med om att de är rätt avancerade......... Får nog dra upp tempot lite i undervisningen för att hänga med, eller vad tror ni:-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha...ja det är bara att skruva upp tempot i klassrummet, man måste ju ta tillfället i akt och skapa små matematikmedvetna kapitalister..;-))).

Nej, det är nog inte mycket att hetsa upp sig för, men det lät faktiskt lite VÄL avancerat i mina öron, den saken är klar.

Mattemamman sa...

Kan bara hålla med!!

Anonym sa...

Tur att ni som är proffs håller med. I höstas hade 7-åringen en stor bokstav i veckan i 0:an i Sverige och här skriver de med små bokstäver, har prov på 10 nya ord i veckan och så matten då... Och så är det föräldrar i klassen som har klagat till rektorn att fröken inte är tillräckligt "akademiskt". Själv uppskattar jag hur hon fick vår då 6-åring att känna sig trygg på bara ett par dagar och tycka att skolan är toppen. Och teckningar på väggarna i klassrummet. Men det är lite för mjukt för de flesta här. De flesta har dessutom inte sina barn i amerikansk skola. Den är för flummig. Det Brittiska systemet har bättre rykte för resultat... TUR att vi valde amerikansk.

Mattemamman sa...

Undrar just hur den brittiska ser ut.... "Konstigt" nog har jag inte hört att de toppar "duktighetslistan" skolmässigt.
Jag har haft en tjej som kom direkt från England. Hon hade börjat i skolan som 4-åring och hon var bäst på att vara rädd för mig. Med sig hade hon en mapp där läraren skrivit ALLT, inklusive rapp på fingrarna!! (Det var några år sedan)!!