söndag 13 april 2008

Anders Szczepanski

Har just läst en artikel om denne man i lärarförbundets senaste tidning och jag blir så där matt. Jag skulle verkligen vilja jobba så mycket mer ute men det är så himla svårt att få till det när jag är helt ensam!! När mina elever var lite yngre var vi faktiskt ute en halvdag i veckan och det var så himla roligt. Nu är det svårt att få in det i schemat och så har jag en massa andra usla ursäkter. Men det blir så himla tungt att göra allt själv. Tänk om jag kunde hamna i ett arbetslag där vi faktiskt var ute varje vecka. Vilken dröm!!

Min kompis har gjort just detta jag drömt om, öppnat en egen "Ur och skur"-skola. Jag skulle börja där imorgon om den inte befanns sig i Östervåla, det blir lite för lång resväg..... Supermysiga lokal och en fantastisk verksamhet. Vill ni titta så är hemsidan här:
http://web.telia.com/~u29202847/
Tyvärr uppdateras inte hemsidan, IT är inte väl kanske inte deras starka sida:-) Men det finns bilder från skolan och lite beskrivning om verksamheten. Om någon som läser till lärare vill se en fantastisk verksamhet och befinner sig på Sveriges baksida så ta chansen!!

Nu ska jag gå och planera morgondagens mattelektion. Det blir att ta med sig smörgåskex för att visa på hur area och omkrets ändrar sig när man tar en tugga på kexet, hänger ni med?? Ska bli spännande att se hur det går. Vår vaktmästare lyckas alltid titta in när vi håller på som värst med "konstig" matte och han brukar suckande förklara att han vet varför elever idag inte lär sig någonting:-) Värst var nog när vi höll på med "lakritsfabriken". En övning där primtalen "dyker upp" som jag fått på en föreläsning av Ulla Öberg. Jag tror inte vaktmästaren hämtat sig ännu!!!

När det är färdigt ska jag fortsätta att granska den nya matteboken. Superkul!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Test

Anonym sa...

Lakritsfabrik? Sånt sysslade vi aldrig med på matten när jag gick i skolan. Då kanske man hade lärt sig något.
Annars tycker jag att du borde bjussa kidsen på dina goda våfflor istället. De kan ju mäta arean där också.
:)

Anonym sa...

Hahahaha...det skulle vara roligt att veta hur primtalen "dyker upp"..;-))

Mattemamman sa...

Stellan:
Ja, har aldrig tänkt på att våfflor kan användas på det sättet. Kul att du tyckte om dem. Nervöst att bjuda en matbloggare på mat, men våfflor kan ju aldrig bli fel!

Marie:
Lite svårt att förklara, men det har med trasiga lakritsmaskiner att göra:-)