onsdag 16 april 2008

Ekvationer och öron....

... har suttit här i en timme och klurat på smarta sätt att gå vidare med "ekvationsspelet" i klassen. För er som inte hört talas om detta så är det ett sätt att arbeta med ekvationer långt ner i åldrarna och det bygger på ett praktiskt och konkret arbete.
Först måste man se till att eleverna verkligen vet vad "="-tecknet innebär. Sedan har man tändsticksaskar där man gömmer ett tal (ärtor), förhoppningsvis lika många ärtor i varje ask:-)
Askarna placeras ut på varsin sida av ett streck. Man kompletterar dessutom med lite lösa ärtor för att få ekvationen att stämma. Eleverna kan sedan med hjälp av uteslutningsmetoden, rent praktiskt, ta bort läsa ärtor och askar så att de sedan ser hur många ärtor det måste vara i en ask. Lite flummigt beskrivet men ni greppar nog modellen. Vill ni få en bättre beskrivning kan jag rekommendera att läsa sidorna 64-66 i Nämnarens Temanummer "Algebra för alla".

När väl tankarna börjar flyta på och skissen på mitt arbete börjar komma igång så ringer telefonen.... suck.... dagis..... ännu mer suck...... sexåringen ont i öronen, gråter. Så det hela verkar sluta med att min ekvation inte går ihop!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej det kanske är lättare att ekvationer med ärtor går ihop än att ekvationer med familjebestyr gör det..;-))

Mattemamman sa...

Huvudet på spiken!!