måndag 28 april 2008

Långlunch.

Passade på att ta en långlunch i det underbara vädret. Tog mig till strövområdet intill och jagade rätt på två skatter (cacher). Under familjens skattletande är jag den som ansvarar för god matsäck, planera och under själva skattletandet hålla i hunden och 4-åringen. Det gör att GPSén och jag inte känner varandra..... Vi har en Garmin colorado 300 eller något liknande.
När jag promenerar efter vad jag anser vara en pil som visar riktningen så blir det helt fel håll, om jag istället går raka vägen åt andra hållet så blir det genast bättre.... hm.
Det hela slutade med att jag gjorde som i skolan under orienteringsdagarna, nu är det dock inte en karta man arbetar med utan en GPS:
Anpassa GPSén efter terrängen. Det innebär att den får vara lite upp och ner och bakåfram men det funkar.
Sedan var jag lite blyg också och ville inte gå för nära en fastighet, bestämde mig för att köra "på fri hand utan stig". Det värsta som kan hända är väl att jag kommer till ett stup.... Tänkte inte på att här i Bohuslän är björnbärssnår väldigt vanligt och taggit!!
300 meter tog 25 minuter att krypa fram.

Hittade dock cachen och fick en fantastisk vy över samhället. Lite besviken var jag också för att på hemsidan stod det att det skulle finnas en geocoin, men det var någon som hämtade den för några dagar sedan utan att logga. Hm.. fast jag blev mycket glad över "I-ors lilla dysterbok" istället. Passade ju bar in på situationen:
"Livet är fullt av tistlar..."

För er som fattar nada kan jag rekommendera ett besök på :
http://www.geocaching.com/

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej! Tack för inspirerade beröm av min lilla blogg!

Själv kör jag med en GPS 60, alltså den enklaste i den serien... Långsammare än er Colorado, sämre mottagning, osv... dessutom har jag misshandlat den så mycket att den glappar en del och stänger av sig lite då och då. Men gillar den väldigt mycket ändå, på något vis. Kommer nog köpa en Colorado när som helst.

Jag är för övrigt av åsikten att GPS med fördel kombineras med papperskarta. Det mest uppenbara är ju att papperet fungerar även när elektroniken lägger av. Men en mer vardaglig fördel är att GPS:ens lilla display ibland inte klarar att återge tillräckligt väl ge en översikt på hur man navigerar över stora avstånd. Blir för plottrigt.

Haka gärna på något geocaching-event så kan ni träffa fler glada GPS-tokar :-)

Mattemamman sa...

Hej
Vad kul att du skrivit kommentar!!
Kändes som fusk detta med karta, samtidigt som en lättnad, enorm faktiskt. Ska definitivt flagga för detta till maken. Han älskar dessutom kartor så det ska nog inte bli så svårt att övertyga honom.
Kartan skulle dessutom underlätta avslutningen på gårdagens cachande, nämligen att hitta tillbaks till bilen!!!! Som du skriver så är ju displayen väldigt liten och eftersom bilen inte fanns i gpsén som en cache blev det till att snurra runt. Nästan svårare än själva skattletandet faktiskt.
Nu ska jag snart smita från mitt folktomma klassrum och leta..... efter en cache. Det blir ett gift. Ska hålla ögonen öppna efter passande event.
Ha en bra dag!
Mattemamman

Anonym sa...

Det där med bilen... alla geocachare har nog en eller annan gång känt den märkliga känslan av att veta 'exakt' var man är men ändå känna sig vilsen och osäker på hur man kommer hem :-)



Har man terrängkartan i digitalt format så kan Kartex eller Fugawi skriva ut karta med cacherna med på kartan.

I och med att ni har Garmin-kartor till Coloradon (Friluftskartan eller Friluftskartan Pro antar jag) så har ni nog kartorna i MapSource också. Jag skulle tro att man kan skriva ut karta med cacher med MapSource också :-)

Jag brukar plita ut med svenska RT90 rutnätet med också, så man vet att varje fyrkant på kartan är t.ex. 500x500 meter. Och så kan man be GPS visa RT90 rutnät koordinater om man tappat bort sig och vill måtta ut var på papperskartan man är.


Bil är ju lite svår att tappa bort, men cykel kan ju i terräng faktiskt vara svår att se om man inte är väldigt nära den... så en waypoint när man lämnar fordonet brukar vara bra att ta. Viktiga passager, t.ex. om man hittar en liten spång över ett vatten, kan också vara bra att märka upp.

För övrigt så finns det en track-back funktion i GPS:er. "Men, hit ville ju inte, nu vill jag gå tillbaka precis den vägen jag kom". Kan vara bra ibland. Kan dock bli lite löjligt om man letat efter en cache i 15 minuter.... gå runt och följa ens virriga irrande bara för att komma hem hihi...