fredag 16 maj 2008

Hjärnsvindlingar...

Idag hade jag matte med ett gäng tjejer i en "annan klass"och gav den en "funderare" från årets kängurumatte (www.ncm.gu.se, följ sedan länkar). Frågan var helt enkelt, förkortat:
"Minst?
a) 2+0+0+8 b) 8+0+0-2 c) 2*0*0*8 d) 200/8 (Det fanns ett alternativ till som jag glömt.)

Tjejerna satte igång att diskutera vilt och det var de två sista alternativen som det diskuterades runt. När jag sedan frågade efter svaret tyckte alla att C var rätt, men att det skulle kunna vara D. Det berodde på om D var en division eller ett bråktal.........................................

När jag får en sådan kommentar så inser jag att det är så oerhört viktigt att diskutera matte och vända och vrida på elevernas tankar. Först blev jag alldeles ställd? Sedan förstod jag att det finns en föreställning om att bråktal är mindre än 1, dvs svaret på D skulle kunna bli 0,någonting och då kommer nästa intressanta, nämligen att 0,någonting skulle vara mindre än 0. Här finns det mycket att fundera på!! Det fick mig att fundera över hur ofta vi lärare tror att elever tänker på ett visst sätt och verkligheten är någonting annat! Språkförbistring med andra ord.

Idag träffade jag Fru Island. Vi var rätt slitna båda två. Det är dags att träffas snart!! Utanför skolan menar jag då.

Kom hem helt slut, insåg att huset redan kamperade x antal barn av större modell, när jag då kom till dagis och såg 6-åringens bedjande blick var det bara att ta hem ett gäng till.
-Vadåra, 4-5 barn mer eller mindre:-)
Maken är spårlöst försvunnen, syns inte, hörs inte och svarar inte på mobilen, vilket är oerhört ovanligt. Han har väl snikat till sig lite egentid.
Ha en härlig fredag!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är jag avundsjuk igen..det är ungefär 1,5 år kvar innan jag kan få ha sådana diskussioner. Det var ingen dålig diskussion heller. Du lyckades verkligen få fram hur de tänkte och de hade verkligen skapat sig en alldeles egen logik. Det är ju svårare att förstå att man tänker fel när resonemanget är logiskt..även om det är fel...

Mattemamman sa...

Förstår att du längtar, för det är verkligen roligt!!