torsdag 15 maj 2008

Vuxenklok.

Idag har jag "haft ett normalt liv". Dvs jag har suttit lungt och stilla en eftermiddag och diskuterat, för mig, intressanta ämnen med endast vuxna runt omkring mig. Inga nödutryckningar, inga "fröken kan du låsa upp", ingen plåsterutdelning.....Det är så skönt att vara matteutvecklare. Torsdagseftermiddagarna är lite heliga!!!

Här fick jag veta att grannskolan startar en test nästa termin med 40-timmars skola. Yes, jag tillhör de som också skulle vilja vara med. Ska bli spännande att höra hur det går. Jag fick också veta att IT-pedagagerna kämpar för "en dator till varje elev". Heja, heja, heja!!

Annars gällde mötet mest hur matte och IT kan integreras. De flesta övriga runt bordet var nämligen kommunens IT-pedagoger. Här har vi fyra luttrade personer som inte alls berörs när datorerna krånglar. Hyser stor beundran. Fast när jag "lyriskt" berättade hur kul det är att använda Excell med eleverna såg en av dem lätt grön ut. He, he, känns skönt att även de kan beröras av detta datoriserande!!
IT-mira berättade att hon imorgon ska på träff och höra om hur man kan använda GPS i skolan. Orättvist vad vissa får göra när vi andra sliter på golvet!!! Geocashing borde vara min grej:-)

Nu har jag också kommit igång ordentligt med PIM 4, till och med fått det "okejat" av min rektor. Jag ska göra en undersökning om vilka matteområden eleverna tycker är intressanta och vilka områden de tycker att de mest får jobba med i skolan. Sedan ska lärarna få gissa vad de tror att eleverna finner mest intressanta och vad de själva undervisar om. Ska bli väldigt intressant. Vill poängtera att detta är en mycket ovetenskaplig undersökning på alla sätt och vis. Intressant ska det sedan bli när jag ska göra ett "radiosinslag" om min undersökning, skapa passande ljud och avsluta med "en knorr". Ja, ja, vad är en bal på slottet???

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hi, hi, "inte alls berörs när datorerna krånglar"... Jo, jo. Hi, hi!
Man berörs liksom en del när man ska ha workshop och datorerna trilskas. För de trilskas även för oss.
Kul att träffas vid mötet! :-)

Mattemamman sa...

Skönt att höra.... eller kanske inte, hm, svårt val!