onsdag 14 maj 2008

IT och skola!

Det är bara att erkänna. Jag har hamnat bland de som tycker att det är super med att låta eleverna kämpa på med datorerna i undervisningen. Förr stönade jag mest eftersom denna datorteknik så ofta inte fungerar. Har ju tidigare skrivit att jag absolut inte tycker att det är ett dugg "intressant", som en av våra IT-pedagoger så vackert säger, när problem uppstår. Frustration är mitt namn på det. Jag är alldeles för otålig för problem!!
Vad är då skillnaden??
Jo, nu kan jag slänga iväg ett "hjälp-mig mail" och snabbt få ett svar och en lösning. Tack IT-mamman, ljudet fungerar utmärkt nu.
Varför tycker jag då att detta med datorer är så bra.
Enkelt beskrivet:
MOTIVATION.
Mina elever gör grupparbeten om världsdelarna, nu får de välja på om de vill redovisa med hjälp av Powerpoint. Om de ville.... Gissa.
Vilka fantastiska skapelser, vad de kan och vad de lär sig fort. Efter en genomgång och ett "prova på försök" var jag distanserad, med hästlängder.
En annan positiv effekt är att de upptäcker att var och en faktiskt måste göra sin del i arbetet för att det ska bli klart!!!! Klart enklare att få den segaste elev att inse detta:-)
Sedan är det inte alls så krångligt att organisera eftersom eleverna faktiskt klarar datorbiten alldeles själva, de är ju så pass gamla. I klassen finns dessutom en mängd datorsnillen som plötsligt kan kliva fram och hjälpa de som inte är så insatta. Vilken känsla för dessa elever!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag läser ju om Skinner nu och han hade antagligen älskat iden om datorer för alla eleverna i skolan..;-)). Skämt å sido så skulle jag mer än gärna se att alla eleverna hade tillgång till en egen dator i skolan. Det skulle i alla fall finns många "arbetsplatser" att sitta och jobba vid. Skolan måste nog bli lite modernre där för annars kommer den att halka efter det övriga samhället.